Hei og velkommen til bloggen min! Her kommer jeg til å skrive litt om hva vi jobber med i faget Trykk og foto, skoleåret 2010-2011

mandag 6. september 2010

Lukkertid

I dag har vi lært litt om lukkertid, og hvordan det kan hjelpe oss når vi tar bilder.
Lukkertiden er tiden hvor kameraets lukkemekanisme står åpen, til den tar bildet. Desto lengre tid lukkeren står åpen, jo mer lys blir sluppet inn i kameraet.

Selve oppgaven gikk ut på å ta et bilde med liten lukkertid og et bilde med stor lukkertid. 
Når vi tok bildene måtte vi huske på dette:
-Skarpe bilder av bevegelser = 1/60 sek og ned til 1/8000 sek
-Bilder hvor man ser bevegelse = 1/30 sek og helt opp til 30 sek

Bildene ser du her:



Kort lukkertid















Dette bildet er tatt med lukkertid: 1/500
(Jeg brukte Photoshop for å få fargen på vannet mørkere.)



Lang lukkertid












Dette bildet er tatt med lukkertid: 1/30


Når jeg skulle ta bilder med lang lukkertid fant jeg ut at det var veldig vanskelig å få bildene klare. Egentligt skulle bare bevegelsen være uklar, men på de fleste bildene mine ble også bakgrunnen uklar. Så hvis det er mulig å støtte kameraet og/eller armene på noe så vil jeg annbefale det! 


Her ser du notatene mine fra timen hvis det er noe du lurer på (:


Lukkertid/time value/shutter:
-fryse bevegelse
-vise bevegelse

1000
500 = frysebevegelse
250

125
60 - fryse litt

30
15 - bevegelsene viser litt

8
4
2
1" - viser mer og mer bevegelse, mer og mer striper

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar